Pääsivu

Copyright 2010 ETRA-liitto ry

PROJEKTIT

Terveys ja tupakka interventio Nepalissa

ETRA-liitto on tehnyt kehitysyhteistyötä Nepalissa vuodesta 1999. Yhteistyökumppani siellä on Scheer Memorial Hospital -sairaala.

Vuosien 2001-2003 aikana seitsemällä eri hallintoalueella (Kavrepalanchowk, Bhaktapur, Chitwan, Makwanpur, Nawalparasi, Tanahun, Kaski) järjestettiin terveyskursseja. Kurssit olivat 10 oppitunnin pituisia. Niihin osallistui 65 koulusta rehtorit, terveydenhoitajat ja luokanvalvojat sekä noin 32.000 koulujen 4.-10.-luokan oppilasta. Lisäksi koulupaikkakunnilla järjestettyihin katudraamoihin osallistui yli 80.000 paikkakuntalaista.

Vuosina 2004-2006 toiminta jatkui kuudellatoista hallintoalueella (2004: Dhankuta, Ilam, Ydayapur, Jhapa, Sunsari ja Sihara; 2005: Palpa, Rupandeshin, Baglund ja Parbat ja 2006: Pyuthan, Dang, Banke, Surkhet, Dhanusa) ja niissä tavoitettiin 108.060 oppilasta ja lähes 3000 opettajaa. Kaiken kaikkiaan katudraamat tavoittivat 141.657 nepalilaista. Ulkoministeriön avustus oli 40.000 euroa/vuosi ja omakustannusosuus 10.000 euroa/vuosi.

Projekti jatkuu edelleen 2007-2009 Suomen ulkoministeriön tuen turvin. Nyt Ulkoministeriöltä saatava rahoitus on 68.000 euroa/vuosi ja omakustannusosuus 12.000 euroa. Projektisuunnitelman mukaan joka vuosi on tarkoitus tavoittaa noin 40.000 oppilasta sellaisilla alueilla Nepalissa, joilla ei ole vielä käyty. Vuonna 2007 näitä olivat maan länsiosassa olevat Baitadi, Doti, Kailali, Dailekh, Bajhang ja Kachanpur. Näillä vierailtiin 67 koulussa. Terveyskurssin suoritti yli 46.000 5.-10. luokan oppilasta ja katudraamaa seurasi noin 65.000 oppilasta ja näiden lisäksi vielä kyläläisiä.

Projektin kohdealueet Nepalissa vv. 2001-2009.

Kaikkina vuosina tupakanpolton lopettaneiden opettajien ja oppilaiden määrä on ollut lähes yhtä suuri kuin sitä polttaneiden määrä. Oppilaiden mukaan myös vanhemmista noin viidennes on lopettanut tupakanpolton. Eri koulujen ja vuosien välillä on pieniä vaihteluja, mutta erot eivät ole olleet suuria.

Paikkakunnalla vierailujen yhteydessä vuonna 2007 pidettiin terveyskurssi myös paikallisille vapaaehtoisille terveystyöntekijöille. Näihin osallistui 234 vapaaehtoista.

Lisää tietoa projektista ja kouluista, joissa on käyty eri alueilla vuodesta 1999. No Smoking -koulut

HESIP kouluttajien koulutus 2003 Terveys ja tupakka interventio -projektin kouluttajien koulutus käynnissä Scheer Memorial Hospital -sairaalan koulutustiloissa.

projektipäällikkö Projektipäällikkö Sundar Thapa havainnollistaa opetusta audiovisuaalisin välinein.

Terveyskurssi koulussa Oppilaat ovat innokkaita välittämään oppimansa vanhemmilleen.

Tyttökoulussa Terveyskasvatus on erittäin tärkeätä tytöille; Nepalissa vain pieni osa tytöistä saa käydä koulua.

Opetusta syrjäseudullaNepal on köyhä maa ja opetustilat syrjäseuduilla hyvinkin puutteellisia.

Katudraama Koulun oppilaat seuraamassa projektiin liittyvää terveysaiheista katudraamaa Kushadevissa.

Katumarssi Koulujen oppilaat marssimassa terveiden elintapojen puolesta tupakkaa vastaan.

Kouluttajatiimi Projektin kouluttajat yhteiskuvassa: "Kiitos Suomi!"

Paluu ETRA-liiton pääsivulle